חוק הגיוס החדש העלה בימים האחרונים על סדר היום הציבורי את מסלול ישיבות ההסדר. עד כה התמקד הדיון בעיקר בחוסר השוויון החריף המגולם בתנאי השירות שמציע מסלול זה לאלפי חיילים מדי שנה. זו אמנם בעיה חמורה המקוממת רבים בציבור הישראלי, אלא שהיא אינה הבעיה היחידה הקשורה בישיבות ההסדר. מסמך זה מבקש להציג פן מטריד לא פחות של המסלול הצבאי השנוי במחלוקת - השימוש הפוליטי השיטתי שעושה מפלגת "הבית היהודי" בחיילי ישיבות ההסדר, תוך הישענות על כספי הציבור הישראלי ובניגוד מוחלט לפקודות הצבא.
מסלול ההסדר - אי-שוויון ממוסד
תלמידי ההסדר משרתים בצה"ל פרק זמן של ארבע שנים - מתוכו 16 חודשים בלבד בשירות פעיל, והיתר בשירות ללא תשלום (של"ת).1 זאת בנוסף לתקופה של שנה לפני הגיוס שבה נמצא התלמיד בדחיית שירות. כלומר, בסך הכל נמשך המסלול חמש שנים. לפי חוק הגיוס החדש, יתווסף לחיילי ההסדר חודש שירות נוסף בלבד.
מדי שנה מתגייסים למסלול כ-1,500 איש. כיום נמצאים בשלב השל"ת כ-3,500 תלמידים ביותר מ-50 ישיבות הסדר ברחבי הארץ. בביקורות שערך צה"ל עלה לא אחת כי שיעור התלמידים הנעדרים מהלימודים ללא אישור גדול בהרבה מהמותר. תלמידים רבים מנצלים את הזמן שניתן ללימוד תורה כזמן פנוי לצורכיהם הפרטיים: לימודי פסיכומטרי, רכישת תעודת הוראה ואפילו עבודה.2 מכיוון שהתקצוב הציבורי לישיבות ניתן בהתאם למספר התלמידים הרשומים במוסד, ראשי הישיבות מתומרצים שלא להדיח תלמידים גם אם אינם פוקדים בקביעות את כיתת הלימוד.
לכל אורך תקופת השירות נחשבים תלמידי ההסדר לחיילים מבחינת חובותיהם וזכויותיהם. בפרק השל"ת (32 חודשים) הם אינם מקבלים משכורת צבאית, אינם לובשים מדים, ותעודת החוגר שלהם מוחלפת בתעודת של"ת. הישיבות מתוקצבות על-ידי המדינה באמצעות משרד החינוך ומשרד הביטחון על-פי מפתח המבוסס על מספר התלמידים שלהן ועל שיעור המתגייסים. השנה, לדוגמה, הוקצבו לישיבות ההסדר כ-30 מיליון שקלים.3
באופן רשמי ההטבה היחידה שממנה אמורים תלמידי ההסדר ליהנות בהיותם בפרק השל"ת היא הזכות ללמוד תורה ולא לשרת בצבא. יחד עם זאת, בפועל ממשיכים התלמידים לזכות בשלל הטבות משמעותיות: נסיעות חינם ברכבת ישראל,4 נסיעות מוזלות באוטובוסי אגד5 וההטבה המשמעותית מכולן - תשלומי משפחה (תשמ"ש). תלמידי ישיבה נשואים והורים לילדים ממשיכים לקבל מצה"ל - גם בתקופה שבה אינם משרתים באופן פעיל בצבא - אלפי שקלים מדי חודש.6
נתונים עדכניים על מקבלי התשמ"ש משורות ההסדר מגלים ש-6.5% מתלמידי ההסדר נהנים מקצבה זאת ומקבלים בממוצע 2,732 שקל בחודש מהמדינה. העלות השנתית של תשלומי משפחה להסדרניקים מגיעה לכ-6 מיליון שקלים בשנה.7
הצבא הפרטי של הימין הדתי
האי-שוויון הבסיסי שעולה מתנאי ההסדר היה צורם הרבה פחות, אילו עמדו הישיבות ותלמידיהן בחובות הבסיסיות הנדרשות מחיילי צה"ל. אלא שברבות השנים נוצרה בישיבות אלה תרבות פוליטית וערכית שמציבה את חיילי ההסדר מעל כמה מהפקודות החשובות ביותר החלות על חיילי צה"ל. כך נוצר מצב שבו כיתות ההסדר משמשות כבר שנים ארוכות לאינדוקטרינציה פוליטית גלויה: בזמן שחיילי ההסדר מתקיימים על חשבון משלם המסים הישראלי, הם זוכים להכשרה פוליטית מקיפה ברוח הימין הדתי, ואף נוטלים חלק בפעילות פוליטית.
הדבר סותר באופן ברור את פקודות הצבא. בהנחיות הרשמיות של מדור בני ישיבות במיטב (לשעבר בקו"ם) נכתב כי "חובתך כחייל בפרק השל"ת בכל הנוגע למשטר ומשמעת הן כחובותיו של כל חייל בשרות חובה רגיל".8 בין חובות אלה נמצאות גם החובות המוסדרות בפקודת מטכ"ל 33.0116 שנושאת את הכותרת "פעילות ציבורית של אנשי צבא, התבטאויות פומביות וקשר עם עיתונאים".9 הפקודה קובעת כי "חייל לא יתבטא בפומבי, בעל פה או בכתב, בכל שאלה מפלגתית". עוד מוסיפה ומחדדת לשון הפקודה כי "חייל לא יתבטא בפומבי, בעל פה או בכתב בנושאים מדיניים או צבאיים, אלא אם כן הוסמך לעשות כן על-ידי הרמטכ"ל, על-ידי ראש אכ"א או על-ידי דובר צה"ל". תחת הכותרת "איסור על השתתפות בהפגנות ותהלוכות, חתימה על עצומות" נקבע בפקודהבאופן חד-משמעי כי "חייל לא ייטול חלק בכל הפגנה וכן בכל תהלוכה או מצעד, הנערכים על-ידי רשות שאינה צבאית; חייל לא יחתום על עצומה, הנושאת אופי מדיני או מפלגתי".
במקרה של ישיבות ההסדר - פקודות לחוד ומציאות לחוד. הישיבות ותלמידיהן מעורבים פעם אחר פעם, במשך שנים, בהפרה שיטתית של כל אחד מהסעיפים הללו. רבות מהישיבות מקדמות באמצעות הרבנים העומדים בראשן סדר יום פוליטי ימני-מתנחלי ומשרתות באופן גלוי את האינטרסים של מפלגת "הבית היהודי". כל זאת בזמן שהלומדים בהן ממשיכים לקבל הטבות כספיות כחיילים מן השורה ומקבלים פטור משירות מלא על-מנת לעסוק בלימוד תורה.
להלן מספר דוגמאות לדפוס הפעולה הפוליטי של ישיבות ההסדר:
רבני הישיבות - הטפה פוליטית גלויה
די להביט באמירות של רבני הישיבות כדי להבין כי מבחינתם, המימד הפוליטי הוא חלק אינטגרלי מהפעילות הדתית והחינוכית שהם מבצעים. בעודם בישיבה, תלמידי ההסדר כמעט לא באים במגע עם גורמים צבאיים רשמיים. מפקדיהם בפועל, גם אם לא להלכה, הם רבני הישיבה. אפילו בהיותם חיילים, נשמר הקשר הרציף בין חיילי ההסדר לרבנים.16
לאור זאת, ניתן היה לצפות שראשי הישיבות והרבנים המלמדים בהן יתייחסו בזהירות הראויה למצב העדין שבו הם מצויים כאזרחים המופקדים על חיילים, במיוחד כשהם נתמכים כלכלית על-ידי משרד הביטחון. המציאות מוכיחה, כאמור, את ההפך הגמור.
רבני ההסדר, גם אלה הנחשבים למתונים, מתבטאים פומבית באופן המוכיח שאינם תופסים את הישיבות כמסגרת שירות שהציבור הישראלי מאפשר את קיומה לפנים משורות הדין - אלא כהסכם בין שני כוחות שווים במעמדם ובתפקידם: הישיבה וצה"ל.17 יתר על כן, אנו מוצאים כי חלק ניכר מהישיבות משמשות כחממות פוליטיות מפלגתיותשל "הבית היהודי", למרות העובדה שתלמידיהן אמורים להיות חיילים בצבא הגנה לישראל - לא בגדודים הפוליטיים של נפתלי בנט.18
כך, למשל:
בתי-ספר לסירוב פקודה
לא אחת מוצאות עצמן ישיבות ההסדר - שהן, כזכור, מוסדות המספקים מסגרת לימודים לחיילי צה"ל - בעימות ישיר עם מערכת הביטחון. הנושא הבולט ביותר בהקשר זה הוא, כמובן, סירוב פקודה על רקע של פינוי התנחלויות. ניתן למנות דוגמאות רבות של רבני הסדר הקוראים לסירוב פקודה. כך, למשל, הרב דרוקמן ב-2009: "אני אומר לתלמידים לבקש שיפטרו אותם מהמשימה, אבל אם מעמדים אותם בפינה ולא משחררים - אז אין ברירה".36 ראש ישיבת ההסדר מעלה אדומים, הרב נחום רבינוביץ', קרא לסרב פקודה ב-2009, על רקע כוונה לפנות מאחזים בלתי-חוקיים: "אין החיילים מתגייסים כדי לשרת כלי לפוליטיקאים לקדם תכניות שלהם. רק במדינות עריצות הממשל הרודן משתמש בצבא ככלי לפעולות כאלה".37
כדי להבין את האופן שבו מטפח הימין הדתי גיסות פוליטיים בתוך שורות הצבא באמצעות ישיבות ההסדר, ניתן להתמקד בפרשה שאירעה לפני ארבע שנים בגדוד "נחשון". בנובמבר 2009 התרחשו שורה של גילויי סרבנות מצד לוחמים בגדוד "נחשון". זאת על רקע האפשרות של מתן פקודה לפינוי התנחלויות ומאחזים. החיילים, מישיבות ההסדר באלון מורה ובהר ברכה, זכו לגיבוי מלא מצד ראשי הישיבות שלהם. על רקע איומים מצד שר הביטחון, אהוד ברק, בהתרת ההסכם מול ההסדר, גינה איגוד ישיבות ההסדר את ההפגנות שארגנו החיילים, אבל נמנע מלקבוע עמדה ברורה בנושא סירוב פקודה.38
ראש ישיבת הר ברכה, הרב אליעזר מלמד, סירב לצאת נגד הפגנות תלמידיו ואפילו סירב להתייצב לשימוע בנושא אצל שר הביטחון ברק. כתוצאה מכך, קיבל ברק החלטה תקדימית וסילק את ישיבת הר ברכה מההסדר.39 עם כניסתו של משה (בוגי) יעלון למשרד הביטחון הוחזרה הישיבה למסלול ההסדר ללא כל פשרה מצדה.40 בשיאה של הפרשה אמר ראש ישיבת ערד, הרב ינון אילני: "אם לא תתקבל החלטה הקובעת בצורה ברורה כי הצבא צריך להיות כפוף לרבנים ולא הפוך, ניאלץ לפרוש מהאיגוד - למרות המחיר היקר לישיבה בערד".41
סיכום
האי-שוויון המקומם שנגרם ממודל ישיבות ההסדר אינו הבעיה היחידה שעולה ממסלול זה. בדיקה מעמיקה של פעילות ישיבות ההסדר בשנים האחרונות מעלה כי הן מפרות באופן חד-משמעי את פקודות הצבא שאוסרות על עירוב חיילים בפעילות פוליטית. לא זאת בלבד שתלמידי ההסדר - הנחשבים חיילי צה"ל לכל דבר - חשופים להטפה מתמשכת של מסרים פוליטיים מצד רבנים, אלא שהם מגויסים באופן תדיר לטובת שלל פעילויותיה של מפלגת "הבית היהודי": הפגנות פוליטיות, פריימריז וקידום בבחירות הכלליות. אין פלא, אם כן, שדווקא נציגיה של מפלגה זו שומרים מכל משמר על הפריווילגיות המיוחדות של תלמידי ההסדר - הללו מניבות להם תועלת פוליטית רבה.
16 כך עולה משיחות שקיימנו עם בוגרי הסדר.
18 מראיונות רבים שקיימנו עם בוגרי הסדר עולה שתמונה זו עקבית לאורך השנים ובמגוון ישיבות.